23 ژانویه 2024- در مطالعه ی اخیراً منتشر شده در Hypertension Research، محققان شیوع فشار خون کنترل شده را با استفاده از یک دستگاه فشار خون پوشیدنی بررسی کردند.

پیش زمینه

متخصصان بهداشت، نظارت 24 ساعته بر فشار خون((ABP[1] و در خانه (HBP) را برای مدیریت فشار خون بالا توصیه می‌کنند، اما پروتکل‌های مرسوم ممکن است نوسانات روزانه را نادیده بگیرند و به طور بالقوه منجر به پیامدهای نامطلوب قلبی عروقی شوند.

دستورالعمل های جدید بر نظارت از راه دور برای ارتباط دقیق با آسیب اندام هدف تأکید دارند. مطالعات گزارش کرده اند که اختلاف تشخیصی بین ABP و HBP از 8 درصد تا 18 درصد است، با قابلیت تکرار محدود.

نوسانات فشار خون در طول روز نگران کننده است، زیرا فشار خون بالا در طولانی مدت ممکن است حوادث قلبی عروقی را افزایش دهد. دستگاه‌های پوشیدنی مانند HeartGuide می‌توانند موارد حیاتی و رفتارهای سلامت را ردیابی کنند.

در مورد این مطالعه

در مطالعه ی مشاهده‌ای حاضر، محققان قابلیت اطمینان و تکرارپذیری اندازه‌گیری فشار خون با دستگاه پوشیدنی (HBP) را به‌ویژه قبل از صبحانه و بعد از شام ارزیابی کردند.

این مطالعه استفاده از ABP و HBP را در مدیریت فشار خون بالا بررسی کرد. شرکت کنندگان 62 بیمار 52 ساله و 62 بیمار فعال با مقادیر فشار خون معمول اندازه گیری شده در مطب (ROBP) کمتر از 140 بر 90 میلی‌متر جیوه بودند، که درمان ضد فشار خون را دریافت می کردند.

محققان افراد مبتلا به بیماری های پایانی، بیماری کلیوی پیشرفته، فشار خون بالا مقاوم به درمان، وضعیت های عملکردی ضعیف، حاملگی فعال یا آریتمی مداوم را از مطالعه خارج کردند.

محققان داده های جمعیت شناختی، دارویی و آزمایشات آزمایشگاهی را از پرونده های پزشکی الکترونیکی بیماران جمع آوری کردند. متخصصین قلب خبره اکوکاردیوگرافی را انجام دادند و توده بطن چپ (LB) را طبق دستورالعمل های انجمن اکوکاردیوگرافی آمریکا (ASE) محاسبه کردند.

با کمک مساحت بدن (BSA) شاخص توده بطن چپ(LVMI) را تصحیح کردند. محققان هایپرتروفی بطن چپ (LVH) را به عنوان LVMI≥95 gm-2 برای زنان و LVMI≥115 gm-2 برای مردان تعریف کردند.

محققان برای اندازه گیری فشار خون در خانه با دستگاه پوشیدنی از دستگاه HeartGuide، یک مانیتور نوسان‌سنج فشار خون که بر روی مچ دست بسته می شود، استفاده کردند.

به بیماران دستور داده شد که مانیتور فشار خون را در دستان غیر غالب خود و در راستای انگشتان میانی خود قرار دهند و از طریق انتقال بلوتوث به خوانش های دستگاه دسترسی داشته باشند. آنها میانگین فشار خون پوشیدنی در خانه را برای هر دوره ی اندازه گیری و جلسات ویزیت ماهانه، محاسبه کردند.

انجمن قلب و عروق تایوان و انجمن فشار خون تایوان(TSOC/THS) هدف فشار خون را زیر 130 بر 80 میلی‌متر جیوه برای ROBP،ABP  در طول روز، و BP در خانه، همراستا با توصیه های کالج آمریکایی قلب و عروق(ACC) 2017  و معیارهای انجمن قلب آمریکا (AHA)توصیه کرده اند.

محققان، بیماران با مقادیر ROBP کمتر از 130/80 میلی‌متر جیوه، اما مقادیر کلی HBP بیشتر مساوی130/80 میلی‌متر جیوه را به‌عنوان مبتلا به پرفشاری خون نوع کنترل‌نشده ماسک‌دار[2] و افرادی با ROBP بیش تر مساوی130/80 میلی‌متر جیوه، اما به طور کلی فشار خون کمتر از 130/80 میلی‌متر جیوه اندازه گیری شده با دستگاه پوشیدنی در خانه را به‌عنوان فشار خون بالای کنترل‌نشده از نوع پوشش سفید[3] تعریف کردند.

این مطالعه عملکرد اندازه گیری فشار خون با دستگاه پوشیدنی را در دوره‌های مختلف در طول روز با تکرارپذیری بین جلسات و قابلیت اطمینان در تشخیص فشارخون کنترل‌نشده، تأیید کرد.

نتایج

اکثر بیماران، HBP و ABP کنترل نشده داشتند: 27٪ از بیماران هر دو، 31٪ فقط HBP و 6.5٪ فقطABP  را داشتند. این مطالعه شامل 62 بیمار با میانگین سنی 52 سال، شاخص توده ی بدنی27 کیلوگرم بر متر مربع و LVMI برابر با 113 گرم بر متر مربع بود.

بیماری های همراه شامل دیابت نوع 2، بیماری عروق کرونر قلب و بیماری عروق مغزی بود. به طور متوسط، بیماران از 1.8 قرص های ضد فشار خون مانند مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین(ARBs، 79٪)، مسدود کننده کانال کلسیم(CCBs، 45٪)، و مسدود کننده بتا (37٪) استفاده می کردند.

همه شرکت‌کنندگان میانگین شمارش 202 قرائت HBP در سه ماه و میانگین شمارش 31 قرائت ABP در طول روز در ماه اول را گزارش کردند.

میانگین SBP به ترتیب برای ROBP برابر با 131 میلی متر جیوه، برای ABP بیست و چهارساعته 119میلی متر جیوه، برای ABP در روز 112 میلی متر جیوه، برای ABP در شب 113میلی متر جیوه و اندازه گیری کلی با دستگاه پوشیدنی در خانه 129میلی متر جیوه بود.

محققان به تفاوت میانگین 10 میلی‌متر جیوه بین BP سرپایی 24 ساعته و فشار خون پوشیدنی کلی در خانه و 7.0 میلی‌متر بین BP سرپایی روزانه و فشار خون پوشیدنی کلی در خانه اشاره کرد.

این تیم تکرارپذیری متوسطی را در شناسایی فشار خون کنترل‌شده با استفاده از HBP یافتند، اما با تست‌هایBradley-Blackwood ، تمام دوره‌های از پیش تعیین‌شده در طول روز با هم همخوانی داشتند.

مقادیر ICC در اندازه‌گیری‌های فشار خون در خانه که در طول صبح، بعد از شام و قبل از خواب ثبت شده بود، بالاتر بود. اکثر بیمارانی که فشار خون کنترل شده با دستگاه پوشیدنی داشتند،ABP  آنها در طول روز کنترل شده بود، و تنها 47 درصد آن‌هاABP کنترل‌نشده در طول روز داشتند.

این تیم توافق خوبی بین ABP در طول روز و HBP پوشیدنی در خانه پیدا کردند، به طوری که اکثر بیماران (85٪) بافشار خونکنترل شده و پوشیدنی در خانه همچنین دارای ABP کنترل شده در طول روز بودند.

این تیم تجزیه و تحلیل رگرسیون را روی دو مدل انجام داد: یکی بر روی عوامل قابل انتساب (مدل اول) و دیگری با تاکید بر آنهایی که مقادیرP آماری کمتر از 0.2 داشتند (مدل دوم).

ضرایب تغییرات برای SBP مشابه بود صرف نظر از وضعیت کنترل؛ با این حال، افراد با فشار خون بالای کنترل نشده، بر اساس میانگین SBP بالاتر از صدک آماری 90 (کنترل شده در مقابل کنترل نشده: 136 میلی‌متر جیوه در مقابل 153 میلی‌متر جیوه) یا سه مورد از بالاترین قرائت فشار خون ( BPکنترل‌شده در مقابل کنترل ‌نشده BP) پیک‌های بیشتری را در فشار خوننشان دادند: 151 میلی متر جیوه در مقابل 167 میلی متر جیوه).

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه نشان داد که نظارت بر فشار خون با دستگاه پوشیدنی قابل اعتماد و قابل تکرار است، به ویژه در طول صبح و بعد از شام. بیماران مبتلا به فشار خون کنترل نشده باید اندازه گیری های مکرر را برای طبقه بندی خطر دریافت کنند.

جنس زن و مصرف تعداد بیشتری از داروهای ضد فشار خون با فشار خون کنترل نشده، مرتبط بود. افراد با فشار خون بالای کنترل نشده، پیک های قابل توجهی بالاتری را در فشار خون خود در طول روز داشتند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20240123/Wearable-blood-pressure-monitoring-for-assessing-remote-blood-pressure-regulation.aspx

 



[1]ambulatory blood pressure monitoring

[2]having masked uncontrolled-type hypertension

[3]white-coat-type uncontrolled elevation in blood pressure.